H διαδικασία, λοιπόν, ξεκινά πάντα από τους σχεδιαστές, οι οποίοι είναι υπεράνω όλων μέσα στην εταιρεία.
Η σχεδιαστική ομάδα υπό τις οδηγίες του Jonathan Ive δημιουργεί το όραμά της και μετά όλα τα υπόλοιπα κομμάτια στην Apple πρέπει να το υλοποιήσουν. Δεν έχουν καμία επαφή με τα οικονομικά ζητήματα, με έρευνες αγοράς κτλπ τα οποία διαδραματίζουν πρωταρχικό ρόλο στις άλλες εταιρείες. Προφανώς, τα σχεδιαστικά γραφεία είναι περιορισμένης πρόσβασης στους απλούς υπαλλήλους.
Μόλις, λοιπόν, έχει αποφασιστεί το νέο προϊόν μια νέα ομάδα δημιουργείται που αποστασιοποιείται από την υπόλοιπη εταιρεία δεσμευόμενη με απόρρητα συμφωνιών και πολλές φορές και από φυσικά εμπόδια (κλειστές πόρτες κτλπ). Ουσιαστικά, μιλάμε για τη σύσταση μιας νέας εταιρείας μέσα στην Apple που λογοδοτεί μόνο στα υψηλά στελέχη.
Αμέσως μετά μπαίνει σε λειτουργία το Apple New Product Process (ANPP). Πρόκειται για ένα έγγραφο που περιγράφει κάθε βήμα για την ανάπτυξη του προϊόντος. Είναι μια φιλοσοφία που έχει τις ρίζες του από την εποχή της δημιουργίας του Macintosh και αποτυπώνει τα βήματα μέχρι την ολοκλήρωση του προϊόντος, τους υπεύθυνους, χρονοδιαγράμματα κτλπ.
Από κει και πέρα τα υψηλά στελέχη στην εταιρεία συναντιούνται κάθε Δευτέρα με τις ομάδες αυτές για να δούνε την πρόοδο των προϊόντων και για να παρθούν σημαντικές αποφάσεις. Εάν κάποια ομάδα δεν μπορεί την συγκεκριμένη μέρα η συνάντηση μετατίθεται για την επόμενη μέρα, οπότε οποιοδήποτε ομάδα μένει το πολύ 2 βδομάδες χωρίς κάποια «επιτήρηση».
Όταν το προϊόν μπαίνει πλέον στην παραγωγή δύο είναι οι άνθρωποι που αναλαμβάνουν τα ηνία: ο υπεύθυνος μηχανικός (Engineering Program Manager) και ο υπεύθυνος προμηθευτών (Global Supply Manager). Ο πρώτος έχει τον απόλυτο έλεγχο στην παραγωγική διαδικασία και αναφέρεται συχνά ως ‘EPM mafia’. Οι δύο θέσεις καλύπτονται από υψηλόβαθμα στελέχη στην Apple που περνούν μεγάλο χρόνο στην Κίνα για την επίβλεψη των διαδικασιών και είναι σε απόλυτη συνεργασία μεταξύ τους.
Μόλις, λοιπόν, η παραγωγή ολοκληρωθεί το προϊόν σχεδιάζεται, φτιάχνεται και δοκιμάζεται ξανά. Φαίνεται ότι η Apple σχεδιάζει ξανά ένα προϊόν αφού ολοκληρωθεί η κατασκευή της πρώτης έκδοσης κάτι που γίνεται σε μια περίοδο τεσσάρων με έξι βδομάδων. Η διαδικασία αυτή εξηγεί το γιατί βλέπουμε διαρροές προϊόντων πολύ πριν βγουν στην κυκλοφορία που καμιά φορά τυχαίνει να αφορούν και την τελική έκδοση του προϊόντος.
Έχουμε, βέβαια, και το δωμάτιο συσκευασίας, στο οποίο αναφερθήκαμε χθες. Το δωμάτιο αυτό υφίσταται αποκλειστικά για να καθοριστεί η τελική μορφή της συσκευασίας ενός προϊόντος και να βελτιωθεί η εμπειρία του unboxing.
Η κυκλοφορία του προϊόντος στην αγορά συνοδεύεται από κάποιους κανόνες, Rules of the Road. Είναι ένα μυστικό κείμενο που περιγράφει κάθε σημαντική στιγμή κατά τη διαδικασία ανάπτυξης του προϊόντος μέχρι την κυκλοφορία του. Δίπλα από κάθε στιγμή αναφέρεται και ο υπεύθυνος που ευθύνεται για την πραγματοποίησή της. Αν χαθεί ή αποκαλυφθεί το έγγραφο αυτό οδηγεί σε σίγουρη απόλυση από την εταιρεία.
Όλα αυτά και πάλι δεν προκαλούν καμία εντύπωση σε όσους γνωρίζουν έστω και λίγο τον τρόπο που λειτουργεί η Apple και την διαφοροποιεί από τους ανταγωνιστές της. Δεν πρέπει να αγνοήσουμε, όμως, τη σημασία της δημοσιοποίησης τέτοιων στοιχείων στο ευρύ κοινό στον βαθμό που επιτρέπεται. Το Inside Apple φαίνεται ότι θα καλύψει ένα πολύ μεγάλο κενό που άφησε η επίσημη βιογραφία του Jobs από τον Walter Isaacson.
Το Inside Apple είναι από σήμερα διαθέσιμο στα βιβλιοπωλεία αλλά και σε ψηφιακή μορφή σε Amazon και iBookstore.