Ενδιαφέροντα χαρακτηρίζονται τα πρώτα αποτελέσματα από το τελευταίο «κύμα» της Mediascope Europe, τη μοναδική πανευρωπαϊκή έρευνα κατανάλωσης μέσων, που πραγματοποιεί το IAB Europe και στην οποία για πρώτη φορά συμμετέχει και η Ελλάδα. Βασικό συμπέρασμα είναι πως πλέον το 65% των Ευρωπαίων χρησιμοποιεί το Διαδίκτυο, με μεγάλο ποσοστό να έχει πρόσβαση σε περισσότερες από μία συσκευές, ενώ το Internet αποτελεί πλέον βασικό κανάλι επικοινωνίας των brands.
Το Mediascope, όπου συμμετέχουν 28 χώρες, ξεκίνησε το 2003 και μετρά το πώς εξελίσσονται τα πρότυπα κατανάλωσης media στο online, το ραδιόφωνο, την τηλεόραση, τις εφημερίδες και τα περιοδικά. Η έρευνα καλύπτει επίσης για πρώτη φορά τη χρήση του Internet σε τέσσερις συσκευές: τον υπολογιστή, το κινητό τηλεφωνο, τα tablets και παιχνιδοκονσόλες.
Internet παντού
Σύμφωνα με την έρευνα, 426,9 εκατ. Ευρωπαίοι μπαίνουν στο Internet κάθε βδομάδα (65%) με περισσότερους από το 1/3 αυτών (37%) να συνδέονται χρησιμοποιώντας περισσότερες από μία συσκευές. Το 64% συνδέεται μέσω υπολογιστή (415,7 εκατ.) και το 21% μέσω κινητού τηλεφώνου (139,2 εκ.). Η χρήση του Διαδικτύου μέσω υπολογιστή είναι πιο δημοφιλής στη Νορβηγία και την Ελβετία (89%) και οι χρήστες είναι πιο πιθανό να είναι μεταξύ 25 – 44 ετών (44%). Οι mobile χρήστες είναι πιο πιθανό να είναι μεταξύ 16 – 24 ετών (30%), ενώ η χρήση του διαδικτύου μέσω κινητού τηλεφώνου είναι πιο δημοφιλής στη Βρετανία, τη Νορβηγία και τη Σουηδία, όπου περισσότεροι από 4 στους 10 χρήστες συνδέονται μέσω κινητού.
Ο χρόνος που δαπανάται στο Internet διαφοροποιείται ανάλογα με την συσκευή που χρησιμοποιείται. Οι Ευρωπαίοι καταναλώνουν συνολικά 14,8 ώρες την εβδομάδα online. Εκείνοι που χρησιμοποιούν υπολογιστή καταναλώνουν κατά μέσο όρο 13,3 ώρες online, όσοι συνδέονται μέσω κινητού τηλεφώνου 9,4 ώρες ενώ όσοι συνδέονται μέσω tablets 9,3 ώρες την εβδομάδα. Για όσους συνδέονται μέσω παιχνιδοκονσόλας, οι ώρες ανέρχονται κατά μέσο όρο σε 6,8 την εβδομάδα.
Παραδοσιακά μέσα και Διαδίκτυο
Αυτό που ξεχωρίζει σε αυτό το κύμα της έρευνας είναι το ποσοστό των «παραδοσιακών» μέσων που πλέον καταναλώνεται online. Συγκεκριμένα, το 91% των χρηστών Internet ενημερώνεται online (388,5 εκατ.) – οι άνδρες είναι πιο πιθανό να διαβάσουν ειδήσεις online από ότι οι γυναίκες (93% έναντι 89% αντίστοιχα), ενώ η ηλικιακή ομάδα 35-54 είναι η πλέον πιθανή να διαβάζει ειδήσεις online.
Επίσης, το 73% των χρηστών Internet παρακολουθούν τηλεόραση online (311,6 εκατ.) με πιο πιθανές τις ηλικίες 14-24 (83%) και τις ηλικίες 35-44 (81%). Ακόμη, το 67% των χρηστών Internet ακούν ραδιόφωνο μέσω Internet (286 εκατ.). Το ποσοστό εκτινάσσεται στο 81% για τις ηλικίες 16-24, ενώ οι άντρες είναι πιο πιθανό να ακούν ραδιόφωνο online από ότι οι γυναίκες (68% και 66% αντίστοιχα).
Multitasking
Η έρευνα αποκαλύπτει ότι ένα εντυπωσιακό 48% των Ευρωπαίων δηλώνουν ότι χρησιμοποιούν το Internet ενώ παράλληλα παρακολουθούν τηλεόραση (297,4 εκ.) και το 16% του συνολικού χρόνου παρακολούθησης τηλεόρασης γίνεται ταυτόχρονα με χρήση Internet. Οι πιο έντονοι Ευρωπαίοι TV/online multi-taskers είναι οι Νορβηγοί (70%) ακολουθούμενοι από τους Γάλλους (68%) και τους Βρετανούς (62%). Τα καλά νέα για τους διαφημιζόμενους είναι πως το 1/3 (33%) των ανθρώπων που χρησιμοποιούν το Internet ενώ παρακολουθούν τηλεόραση δηλώνουν πως η online δραστηριότητά τους είναι πιθανό να σχετίζεται με το πρόγραμμα που παρακολουθούν στην τηλεόραση. Έτσι, δημιουργείται μία σημαντική ευκαιρία για τα brands να προσεγγίσουν τον καταναλωτή μέσω και των δύο μέσων.
Internet & brandσ
To Internet έχει γίνει ένας ουσιαστικός τρόπος επικοινωνίας μεταξύ brands και καταναλωτών. Συγκεκριμένα, το 51% των καταναλωτών αναφέρει πως το Internet τους βοηθά να επιλέγουν καλύτερα προϊόντα και υπηρεσίες, ενώ το 47% τείνει να αναζητεί περισσότερες πληροφορίες για προϊόντα που διαφημίζονται online. Επίσης, το 46% των χρηστών του internet επισκέπτεται συχνά τις ιστοσελίδες των αγαπημένων τους brands, ενώ το 41% των Ευρωπαίων χρηστών συμφωνεί ότι ο τρόπος με τον οποίο τα brands επικοινωνούν στο διαδίκτυο είναι σημαντικός και το 30% των χρηστών του Internet είναι πιο πιθανό να αγοράσουν προϊόν ενός brand που ακολουθούν σε ιστοσελίδα κοινωνικής δικτύωσης.
Το 96% των Ευρωπαίων χρηστών Internet πραγματοποιεί online έρευνα αγοράς, το 87% αγοράζει online και σχεδόν το 1/5 (19%) των συνολικών αγορών πραγματοποιείται μέσω Internet. Μέσα σε 6 μήνες, οι Ευρωπαίοι ξόδεψαν 188 δισ. ευρώ σε αγορές προϊόντων και υπηρεσιών – κατά μέσο όρο 544 ευρώ ανά Ευρωπαίο online shopper.