Τα δεδομένα ήρθαν από την ευρωπαϊκή μελέτη "Global Social Media Impact Study" η οποία, όπως λέει και το όνομά της, μετράει τη διείσδυση των social media στις κοινωνίες και προσπαθεί να καταγράψει τα διάφορα trends στον ευρωπαϊκό χώρο. Και οσχολιασμός από διάφορα μέσα από τον "Guardian" ως το"Jezebel" δεν αφήνει πολλά περιθώρια για παρεξηγήσειςκαι απηχεί μάλιστα κάτι που έγραφα τις προάλλες για τον τρόπο με τον οποίο αντιλαμβάνεται ο κόσμος στην Ιαπωνία το Facebook: τα κοινωνικά δίκτυα και ειδικά το Μεγάλο Μπλε δίκτυο δεν είναι ακριβώς αυτό που νομίζουμε -εμείς ή οι άνθρωποι που τα τρέχουν.
Πέραν του γεγονότος ότι η χρήση του Facebook εισπράττεται διαφορετικά από διαφορετικές κοινωνίες, η μελέτη καταδεικνύει ότι ακόμα και εντός του πλαισίου της κάθε κοινωνίας, η πιο δυναμική μερίδα, δηλαδή αυτή των χρηστών μεταξύ 16 και 18 ετών, θεωρούν ότι το συγκεκριμένο social network είναι μια περιοχή που δεν τους αφορά καθώς έχει μονοπωληθεί από τον κοινωνικό περίγυρο των γονιών τους δηλαδή από ανθρώπους που ενημερώνουν αφειδώς φίλους (και "φίλους"), γνωστούς και μη για το πού πέρασαν τις διακοπές τους, για το τι τρώνε στο lunch break από τη δουλειά τους, για το καινούριο τους μωρό και για τα σκυλάκια τους.
Στον κόσμο ειδικά των νέων ανθρώπων, λίγα εγκλήματα είναι τόσο σοβαρά όσο το να μην είναι κανείς κουλ και από ό,τι δείχνουν τα ευρήματα της GSMIS, η δημοτικότητα που κατέκτησε το δίκτυο του Μαρκ Ζούκερμπεργκ έχει σαν παράπλευρη συνέπεια το έλλειμμα σ' αυτό ακριβώς το σημείο. Το έλλειμμα αυτό μεταφράζεται σε διαρροές χρηστών και οι πληθυσμοί που μετακινούνται βρίσκουν καταφύγιο (μεταξύ άλλων) στο Twitter, το Instagram και το Snapchat. Σύμφωνα με τον βρετανό ανθρωπολόγο Ντάνιελ Μίλερ που σχολιάζει την έρευνα, οι όποιες ανεπάρκειες των άλλων social networks περνούν απαρατήρητες από τους εφήβους μπροστά στην ντροπή του να δέχονται friend requests από τις... μαμάδες τους.
Θα γενικευτεί το φαινόμενο και στον υπόλοιπο κόσμο και ειδικά στις ΗΠΑ, τη μητρόπολη του Facebook; Πιθανότατα θα το δούμε σύντομα καθώς πλέον οι τάσεις και δη αυτές του online κόσμου δύσκολα περιορίζονται. Βεβαίως ο πλανήτης περιέχει ακόμα αρκετές εκατοντάδες εκατομμύρια ενήλικες ώστε οι κεφαλές του Μένλο Παρκ να μη χρειάζεται να χάσουν τον ύπνο τους, όμως ίσως χρειαστεί να πρέπει να αρχίσουν να σκέφτονται ένα διαφορετικό μάρκετινγκ. Και αυτό δεν είναι κατ' ανάγκη κακό: όπως ξέρουν πολύ καλά το Pinterest και το LinkedIn, όλα τα πράγματα δεν είναι για όλους τους ανθρώπους.