Δευτέρα 25 Ιουνίου 2012

Δολοφονία online



Πολύ λίγο ακούστηκε στα ελληνικά ΜΜΕ (οι σειρήνες του ποδοσφαίρου φαίνεται ότι παραμένουν υπερβολικά ισχυρές) και ακόμα λιγότερο στα ΜΜΕ που ασχολούνται με το Internet. Η υπόθεση του Λούκα Μανιότα και της «ταινίας» του, όμως, είναι ιδιαίτερα σημαντική για τα Διαδικτυακά ήθη και για το πώς αυτά επηρεάζουν, ίσως, τα ευρύτερα κοινωνικά· το ότι ο Μανιότα έχει ήδη δική του σελίδα στη Wikipedia είναι ένα μόνο δείγμα ότι η περίπτωσή του απασχολεί αρκετά κάποιους.


Επί τροχάδην –περισσότερες λεπτομέρειες μπορεί να βρει κανείς τόσο στο παραπάνω link όσο και σε διάφορα σημεία στο Internet- ο Μανιότα δεν είναι απλώς μια περίπτωση ψυχοπαθούς δολοφόνου από αυτές που, δυστυχώς, έχουμε μάθει πλέον να θεωρούμε αν όχι «συνηθισμένες», τουλάχιστον «όχι και τόσο ασυνήθιστες», αλλά μια περίπτωση ψυχοπαθούς δολοφόνου που κατέγραψε το έγκλημά του (τη στυγερή δολοφονία ενός κινέζου φοιτητή) σε βίντεο και το κυκλοφόρησε στο Δίκτυο με βασικό στόχο, όπως φαίνεται, την ίδια τη διάδοσή του.

Οι ταινίες «snuff» δεν είναι καινούρια υπόθεση· υπάρχουν από την εποχή των ταινιών των 8 χιλιοστών και, όπως λέγεται, υπάρχει μια σημαντική νοσηρή αγορά που είναι διατεθειμένη να πληρώσει αρκετά χρήματα για την απόκτησή τους. Το βίντεο έκανε τη... δημιουργία τους ευκολότερη και, όπως ήταν αναμενόμενο, η διάδοση των ψηφιακών μέσων κάνει την κυκλοφορία τους ακόμα ευκολότερη. Αυτό που κάνει την περίπτωση του συγκεκριμένου snuff ενδιαφέρουσα είναι ότι η πεποίθηση ότι το κοινό θα είναι μεγαλύτερο, ενίσχυσε –πιθανότατα-  την απόφαση του δολοφόνου να το φτιάξει. H υπόθεση αυτή, ενισχύεται και από το ότι το βίντεο κυκλοφόρησε εξαρχής δωρεάν τόσο στο YouTube, όσο και στα συστήματα file sharing.

Το χειρότερο απ’ όλα, είναι ότι η αντίδραση του κοινού ήταν αυτή ακριβώς που περίμενε ο Μανιότα: άλλοτε με πρόσχημα την περιέργεια, άλλοτε την «εκπαίδευση» (!) και άλλοτε την «πλάκα» (!), δεκάδες χιλιάδες άνθρωποι είδαν το συγκεκριμένο έκτρωμα και άλλοι τόσοι το συζήτησαν, πολύ συχνά ελαφρά τη καρδία –και εδώ είναι που έρχεται ο προβληματισμός για τα online ήθη και για το πώς διαμορφώνονται. Βεβαίως η συγκεκριμένη περίπτωση κάθε άλλο παρά συνηθισμένη είναι (ευτυχώς), όμως για όλα τα πράγματα υπάρχει μια αρχή. Και η συγκεκριμένη αρχή, κάθε άλλο παρά ευοίωνη είναι.

AddThis

Ratings and Recommendations by outbrain