Οι πραγματικοί αριθμοί του Facebook Μυστικά που παρέμεναν εφτασφράγιστα μέχρι και χθες αποκαλύφθηκαν με την κατάθεση από το Facebook της αίτησης για την εισαγωγή του στο Χρηματιστήριο της Ν. Υόρκης.
Στο πολυσέλιδο κείμενο η εταιρεία παρουσιάζει αναλυτικά στοιχεία για τους συνδρομητές της και για την οικονομική της κατάσταση, ενώ δεν παραλείπει να τονίσει τις ιδιαίτερες σχέσεις που έχει με ορισμένους συνεργάτες της.
Με μια πρώτη ματιά, το… θηρίο που ονομάζεται Facebook δεν είναι και τόσο μεγάλο από οικονομικής πλευράς. Με 3,7 δισ. δολάρια έσοδα το 2011 αποτελεί μια μεσαία δύναμη που όμως μοιράζεται ένα κοινό στοιχείο με κάποια μεγαθήρια (κυρίως την Google). Το μεγαλύτερο μέρος των εσόδων προέρχονται από τη διαφήμιση αν και στην περίπτωση του Facebook αξιοσημείωτη είναι η συνεισφορά από άλλες -καινοτομικές- δραστηριότητες.
Ας δούμε, όμως, τις σημαντικότερες πληροφορίες που αποκάλυψε το Facebook για τον εαυτό του με την αίτηση που κατέθεσε στην αμερικανική Επιτροπή Κεφαλαιαγοράς.
Ο πληθυσμός του Facebook
Για το τέλος του 2011 το Facebook αναφέρει 845 εκατ. χρήστες, ενώ ο αριθμός των καθημερινών χρηστών φτάνει τα 483 εκατ. Τον Μάιο του 2009 τα μεγέθη ήταν 197 και 92 εκατ. αντίστοιχα, σε λιγότερο από 1,5 χρόνο λοιπόν το Facebook είδε τον αριθμό των χρηστών του να υπερτετραπλασιάζεται. Σημειωτέον πως στο τέλος του 2011 και σε καθημερινή βάση χρήση των υπηρεσιών του Facebook μέσω κινητών συσκευών (τηλέφωνα ή tablets) έκαναν σε καθημερινή βάση 425 εκατ. άνθρωποι. Για την Ευρώπη το Facebook κάνει λόγο για 229 εκατ. εγγεγραμμένους χρήστες τον Δεκέμβριο του 2011 και 143 εκατ.που κάνουν καθημερινή χρήση.
Μια ματιά στα οικονομικά
Τα έσοδα του Facebook το 2009 ήταν 777 εκατ. δολάρια και ένα χρόνο μετά είχαν σχεδόν τριπλασιαστεί αγγίζοντας τα 2 δισ, ενώ το 2011 έκλεισε με τζίρο 3,7 δισ. δολαρίων. Η μεγαλύτερη πλατφόρμα κοινωνικής δικτύωσης στον κόσμο είναι εδώ και τουλάχιστον τρία χρόνια κερδοφόρα και το 2011 έκλεισε με κέρδη 1 δισ. δολαρίων. Από το σύνολο των 3,7 δισ. δολαρίων του 2011 τα 3,1 δισ. αντιστοιχούν σε έσοδα που προήλθαν από την παροχή υπηρεσιών διαφήμισης, ενώ τα υπόλοιπα 560 εκατ. είναι έσοδα που προέρχονται από το Facebook Payments, την πλατφόρμα "ηλεκτρονικού χρήματος" που έχει αναπτύξει η εταιρεία.
Η σχέση με την Zynga
Δεν πρόκειται για μια επιφανειακή σχέση. Τα παιχνίδια της Zynga όπως το FarmVille, συνεισφέρουν το 12% των εσόδων του Facebook. Οι δύο πλευρές έχουν υπογράψει συμφωνία με την οποία η Zynga δηλώνει πως θα χρησιμοποιεί το Facebook Payments προκειμένου οι χρήστες να αγοράζουν ηλεκτρονικά αγαθά όταν βρίσκονται στο περιβάλλον ενός παιχνιδιού. Η διμερής συμφωνία λήγει τον Μάιο του 2015.
Tο προσωπικό
Το Facebook αναφέρει πως στο τέλος του 2010 είχε 2.127 εργαζόμενους πλήρους απασχόλησης και ένα χρόνο μετά είχε 3.200 άτομα. "Περιμένουμε αύξηση του προσωπικού στο άμεσο μέλλον" σημειώνει η εταιρεία.
Να επενδύσω ή όχι;
Η εταιρεία δηλώνει πως δεν έχει καταβάλει ποτέ μέρισμα στους μετόχους της και πως δεν πρόκειται να το πράξει στο άμεσο μέλλον.